GRAFISK PROFIL

En guide för Sameföreningens styrelse och andra som kommunicerar för sameföreningen i officella sammanhang.

Sameföreningen i Göteborgs mål är att skapa plats för glädje, gemenskap och kultur bland samer på västkusten. Vår kommunikation återspeglar detta genom att vara enkel och lättsam både för oss som vill sprida information och våra medlemmar.

Samiskafarger-20.webp

VILKA FÄRGER SKA JAG ANVÄNDA?

Eld, vatten, skog och sol

Den samiska flaggans färger Ã¤r starka och gör sig bäst mot neutrala bakgrunder i grÃ¥skala och enkla, rena former. Vi använder främst det traditionella färgparet rött+gult eller vitt för att skapa en varm känsla när vi markerar ut viktig information, t ex i rubriker pÃ¥ sociala media.

Observera att den gröna färgen har justerats för skärmar och därför är ljusare än den traditionella flaggfärgen.

VÃ…R TON

Hur pratar sameföreningen?

Nu är vi många som ska skriva för och om föreningen och då ska vi inte göra det komplicerat. Tänk på att skriva trevligt och tydligt, men personligt - skriv som att du ska bjuda över grannen på kaffe.

NÃ¥gra tumregler:

• Skriv det viktigaste i fetstil, vitt pÃ¥ rött. MÃ¥la dit en beaivi om du känner för det.

• Hashtagga #sameforeningengbg + en eller tvÃ¥ relevanta hashtaggs

• Använd helst egna bilder pÃ¥ slöjd, natur eller Göteborg stad, annars kontrollera att bilden har fri upphovsrätt!

ExempelSMSFGBG.webp
Resurs 1_edited.png

VILKEN FONT SKA JAG ANVÄNDA?

YU Gothic UI, Gill Sans, eller Helvetica.

VÃ¥r logga är designad för att fungera tillsammans med valfri sans serif (en font utan smÃ¥ fötter pÃ¥ bokstäverna) för att inte knyta föreningen till en vis font-familj som kan bli otillgänglig över tid eller kanske inte finns pÃ¥ alla plattformar.

Sans serifer har också en större chans att fungera med det samiska alfabetet.

LOGOTYPER

Dubbelklicka för att ladda ned

Huvudmotivet, renen, är hämtad från föreningens originallogga från 1981. Den fick en ny design 2020 och har då inneslutits i en minimalistisk Beaivi som symbolisera värme och gemenskap.

Det finns olika varianter för olika tillfällen:

• Använd huvudloggan före föreningens namn som en rubrik för bildmaterial eller på hemsidan.

• Stämpel-loggan är tänkt för flygblad och dyl. tryckt material med en färgglad bakgrund.

• Tänk på att använda den vita varianten på mörka bakgrunder och den svarta på ljusa bakgrunder.

FILER

Klicka för att ladda ner

MALL FÖR STYRELSEMÖTE

Word-fil

En tom mall med vårt standard protokoll för sameföreningens styrelsemöten. Använd som stöd för att hålla i styrelsemöten. Kom ihåg att dokumentera främst beslut, samt att alltid skicka en justerad kopia till föreningens revisor.

BREV FRÅN SAMEFÖRENINGEN

Använd denna mall för officiell kommunikation, t. ex. med kommun eller sametinget, ansökningar eller rapporter.

Word-fil

Har du frågor om loggorna, profilen eller Sociala media?