PosterGrafik-03.png

Samiska dagar i Göteborg

6 - 11 April 2024 arrangerar vi, tillsammans med Göteborgs Stad, Studieförbundet Vuxenskolan och Länstyrelsen Västra Götaland en rad aktiviteter med samisk kultur som tema!

HDBM_edited.png

Foto: Cooper & Gorfer 2016

Hearrát dat bidje min

Pjäsen "Herrarna satte oss hit" eller "Herrát dat bidje min" är berättelse om ett mörkt kapitel i Sveriges historia genom de tvångsförflyttades ögon. Myndigheterna kallar lösningen för en dislokation, men på samiska föds ett eget ord; Bággojohtin.

​

Regi av Malin Stenberg och manus av Stina Oscarson. Föreställningen spelas av Giron Sámi Teáhter. Efter föreställningen följer panelsamtal med medlemmar från Sameföreningen.

Redbergsteatern, Örngatan 6

Pris 120 kr

sameblod.jpeg
  FULLBOKAD

Foto: Sophia Olsson

Sameblod - Skolbio

Sameblod (2016) handlar om Elle Marja som går på samisk internatskola med sin lillasyster. Samtidigt drömmer hon om ett liv långt borta från bybornas hårda ord och förakt. Allt faller samman efter de rasbiologiska undersökningarna som hålls på skolan, då Elle Marja bestämmer sig för att lämna allt.

Ö

12-elin-anna-labba-profil.jpg

Foto: Sara Landsgren

Författarsamtal med Elin Anna Labba

Samtalet handlar om Elin Annas nya bok, "Far inte till havs" som kommer ut under 2024. Hon har tidigare vunnit Augustipriset för "Herrarna satte oss hit".

Samtalsledare: Ann Ighe.

Trappscenen Stadsbiblioteket.

Kostnadsfritt

elinteilus_1307-ljus-webb.jpg

Foto: Zita Marias

Workshop: Joik

Lär dig joika med Elin Teilus. Elin är  sångerska, jojkare och skådespelerska med rötter i skogssamiska Udtja och västkustens Göteborg.

Redbergsteatern Örngatan 6

Pris: 100 kr

4801_1_Large2.jpeg
 9-23 april

Foto: Zita Marias

Biejvve bájttá -barnteater

Barnteaterföreställningen Biejvve Bájttá – Solen skiner spelas med Elin Telus. Det är en interaktiv föreställning där barnen får möjlighet att ta del av vårt urfolk. Vi lär oss några lulesamiska ord, jojkar och upplever den samiska kulturen.

Sammanlagt spelas 18 föreställningar ges på Redbergsteatern, Musikens Hus, Axel Dahlströms torg, Bergsjön, Biskopsgården, Backa och Tuve.

​

Föreställningen är kostnadsfri och vänder sig emot skolklasser. Om du som medlem i sameföreningen vill boka plats som privat person, maila ann.hanbert@stadshuset.goteborg.se

KostnadsfrittSe tillgängliga datum här

Välkommen! / Bures boahtin! / Buoris boahtem! / Burist båhtem! / Buerest båhtieme! / Buerie båeteme!

LSVG.ong.png
gbg_li_rgb.png